Pages

Followers

Universiti di Korea membatalkan penganugerahan Doktor Kehormat untuk Peres


June 14th, 2010 by adminNo comments »

Isnin, 14/06/2010 – Salah sebuah universiti di Korea Selatan telah mengambil keputusan untuk membatalkan penganugerahan Doktor Kehormat untuk Presiden Israel, Shimon Peres. Pihak berkuasa Korea juga telah mengambil tindakan untuk mengurangkan masa lawatan Peres hari ini atas kezaliman tentera Israel terhadap “konvoi kebebasan”.

Sebagaimana dipetik dari agensi sumber berita Korea, “Yonhap” – Korea Selatan telah berusaha untuk membatalkan sepenuhnya lawatan Peres sebagai tanda protes kepada kezaliman tentera Israel terhadap konvoi aktivis kedamaian di perairan antarabangsa, Namun begitu, banyak campur tangan telah diterima sehingga memberi tekanan kepada pentadbiran Korea untuk menerima lawatan Peres. Agenda lawatan dikurangkan sejajar kepada desakan antarabangsa yang memuncak terhadap tentera Israel kerana serangan terbaru mereka keatas konvoi bantuan kemanusian yang membawa makanan dan ubatan ke Gaza yang telah ditawan hampir 4 tahun. Agensi tersebut memetik dari satu sumber dari Kedutaan Israel di Seoul menyatakan penganugerahan Doktor Kehormat kepada Presiden Israel di Universiti Korea telah pun dibatalkan.

Berpuluh-puluh penduduk Korea Selatan telah melancarkan demonstrasi di Seoul bagi membantah Presiden Simon Peres, dan menggelar beliau sebagai “pembunuh” sepanjang lawatan beliau ke ibu negara Korea.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : noraliza

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sekiranya ada cadangan sila komen disini